Co jsem poznal v životě sportů, tak žádný tak nebolí jak silniční cyklistika. Ta mě bolí, i když spím.

Základem je všestrannost

Je mi 76 a ve sportovních aktivitách se pohybuji celý život. Přesně? Od 4 let. Kluk z dědiny, prestižák a aktivista, kde se dalo.  Co mi vytvářelo celý život tělesnou kondici, kterou jsem  využil i na kole? Od dětství jsem běhal, jezdil celkem slušně na sjezdových lyžích, než jsem propadl běžkám těsně po vojně. Hrál jsem tenis, běhal střední tratě, prokládal jsem to kolem a v zimě na běžkách.

Od horolezectví k běžkám

Pár let jsem se věnoval automobilovým soutěžím, než jsme s kamarádem založili automotoklub. Změnil jsem však práci a táhlo mne to k velkým horám, k horolezectví. Vylezl jsem dost cest v Tatrách v Alpách a stal se instruktorem horolezectví. Dost mne tato činnost naplňovala i uspokojovala.

Pro zvýšení výkonnosti jsem začal propagovat v tréninku běh na lyžích a jízdu na kole. Ortodoxní lezci odmítali.

Mne však lyže a kolo zajímaly od dětství. Věnoval jsem se nejprve běžkám, kde jsem objel dvakrát Světový pohár na lyžích a mnoho závodů u nás. Protože se mi dařilo, obdržel jsem dvě zlaté medaile Mistr dálkových běhů. Na světových pohárech jsem se umísťoval nejčastěji od 1. do 8. místa. V létě jsem stále držel hory a kolo.

Začátky závodní cyklistiky

Když mne jednoho dne požádal majitel vedoucího cyklistického oddílu TOMA, zda bych za ně nechtěl jezdit na silničním kole Moravský pohár, potěšilo mne to. Tak jsem jezdil silnici. Byla to ovšem sranda.

Na kole se naučí člověk brzo. Abys se nezranil, nebo Tě nepřejelo auto, tak to již chvíli trvá. A když chceš závodit, tak to trvá déle.

Když se mi to začalo dost líbit a umísťoval jsem se, tak jsem musel přidat, sbírat zkušenosti, ptát se, vylepšovat kolomateriál a hlavně zjistit, kde mám přednosti, které jsem chtěl využít.

Cesta na vrchol

Moje taková přednost byla tempařská vytrvalost v časovkách. Jenže jsem je netrénoval. Koupil jsem si jiné kolo na časovku a trochu potrénoval. Účastnil jsem se i mistrovství Evropy a mistrovství Světa UCI. Šlo to. Jenže ze 6. místa se probojovat s jistotou na 1. místo, tak to je systematická dřina v sedle, a pořád. Je to mnoho maličkostí, které se sčítají, než se dostaneš na vrchol a jsi si tím jist. Na MS jsem byl osmkrát. Umístění od 3. do 8. místa. Chtěl jsem však zkusit vyhrát.

Vítězná sezóna

Tak jsem letos na časovkářském kole ležel celou sezónu. Současně jsem samozřejmě závodil v Moravském poháru. Letos druhý v kategorii nad 70. Ono se řekne dědek 70 let. Zkuste všichni ve své kategorii být V Moravském poháru, v Evropě, v republice a na světě být 4. až 1. Je naprosto jedno, kolik je vám let.

Je to především dřina, dobrý materiál a štěstí s dobrou kondicí.

Letos jsem tedy potrénoval trochu víc, protože jsem si přál se jako časovkář dobře umístit na mistrovství světa v St. Johanu. Přípravě jsem věnoval hodně času a i řešení technických parametrů kola mi zabralo dost přemýšlení. Proležel jsem na časovkářském kole hodně kilometrů a ještě dnes mne z toho bolí záda. S dobrým pocitem jsem odjížděl do Johanu. A vyšlo to!!!